Printvenlig version af siden

Vælg en kvalificeret behandler

Kranio-Sakral Terapeut Registreret Alternativ Behandler (KST RAB)

Folketinget vedtager d. 19. maj 2004 "Lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere." Formålet er at indføre en frivillig, brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere med henblik på at styrke brugernes sikkerhed ved anvendelse af alternativ behandling.

Foreningen af Kranio-Sakral Terapeuter er af Sundhedsstyrelsen godkendt til at registrere sine medlemmer efter denne lov. Med baggrund af denne lov, samt Sundhedsstyrelsens Bekendtgørelsen af 1.10.2012 stilles der helt specifikke krav til medlemmernes uddannelse og eksaminer. Ved skriftlig ansøgning til bestyrelsen, skal medlemmerne dokumentere at have gennemført uddannelsen med diverse eksaminer for at blive godkendt, for derefter at kunne anvende titlen Kranio-Sakral Terapeut Registret Alternativ Behandler (KST RAB).

Kranio-Sakral Terapeut Sundhedsautoriseret (KST SA)

Lov om en brancheadministeret registreringsordning for alternative behandlere omfatter ikke autoriserede sundhedspersoner.

Foreningen godkender autoriserede sundhedspersoner efter præcis de samme krav og vilkår som stilles til RAB godkendte medlemmer. Denne nye gruppe af uddannede terapeuter, vil derefter kunne anvende titlen Kranio-Sakral Terapeut Sundhedsautoriseret (KST SA), og vil på fod med KST RAB kunne styrke brugerens sikkerhed ved anvendelse af alternativ behandling.

De autoriserede sundhedspersoner er omfattet af Sundhedsstyrelsens tilsyn, uanset om den behandling de udfører betragtes som alternativ. Klager over behandling givet af en autoriseret sundhedsperson kan rettes til Patientombuddet.

Bestyrelsen d. 1.5.2015.

FORENINGEN AF KRANIO-SAKRAL TERAPEUTER